Anything is possible

"I know you're out there. I can feel you now.
I know that you're afraid. You're afraid of us.
You're afraid of change. I don't know the future.
I didn't come here to tell you how this is going to end.
I came here, to tell you how it's going to begin."

tisdag 18 maj 2010

Fuckersta

Mitt nya liv utan mustasch går inget vidare. Jag fick stå på bussen igen, ingen gratis fika på konditori Vallonen, fick visa leg för att köpa en dosa snus och absolut ingen respekt på jobbet. Nåja det är bara att härda ut. Jag räds inga motgångar. En vanlig cola innehåller 10,6 gram sockerarter. En root beer innehåller 45g, men är helt utan koffein. Så att man inte blir pigg eller? Gott är det iaf och man får pynta 10 pix på Servus för en bägare. Fagerstas bästa livs. Så poppis att det numera blivit som en ungdomsgård, utanför. Med tonåringar med moppar och tonårstjejer, och glass och hela melevippen.

Men jag förstår dem. Det är väl det roligaste dem har, efter knarket, sedan ungdomsgården lades ned av Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson(v). Skolfritids fick vi istället. SKITTRÅKIGT! Inte alls samma aktiviteter som Alfagården. (Alfagården eftersom den låg brevid Alfaskolan. Fagerstas bästa grundskola.) Ghettoskolan. Alla vi härliga profiler i stan har gått på Alfa. Fostrad i sann Kolarbyanda. Vi slogs ständigt med varann. I remember the days... Klass 1, 2 och 3G gick jag i (: Sen blev det 4, 5 och 6B av någon konstig anledning.

I Västanfors, den mycket skitnödigt finare delen av Fagersta, bor folket som går på Mariaskolan. Även den en grundskola. Här spottar man i glaset och tycker att folk från Kolarbyn är riktiga rövarungar. Alla sportnödar kommer från Mariaskolan. Västanfors avskildes som municipalsamhälle år 1927 med ca 1 500 invånare. Den 1:a januari 1944 blev Västanfors med ca 10 000 invånare stad under namnet Fagersta. I den nya staden ingick såväl industriorten Fagersta som municipalsamhället Västanfors, vilket var det större av de två samhällena vid stadsbildningen. Folk från Västanfors säger att dem är från Västanfors och inte från Fagersta om du frågar dem. Så det är skillnad på skrot och korn vill jag lova.

På Per-Ols skolan gick alla särbarn. Vaktmästar-Pär bl.a. Ingenting begåvat kommer egentligen från P-O. Ligger brevid "bananhusen" av alla ställen. Okej musikaliskt sett lär dem få godkänt iaf. Men sen är det stopp. Och dem muckade alltid med oss från Alfa. Muppskallar hela högen. Ni från Mariaskolan med. Fjompar! Och en sak ska vi klargöra här "Bruket", Fagerstas just nu hetaste band. "Polisen lägger pussel, behåll din bit" stod uppe i Kolarbyn, ett stenkast härifrån, på en gata borta vid Kottmossen. Fagerstas mest kända knarkartillhåll förr i tiden. Och ni stal det! Ni var inte med vid skotten vid kottmossen! Ni förstår ingenting! Okej, jag var inte heller med. Men jag är banne mig från Kolarbyn och jag kan känna med mitt folk.

Det är ett hårt bruksliv man lever. Men jag knegar på. Nattvecka. Mycket att göra, 3 borta. Sover som en katt på luddig kudde när jag kommer hem. Och Kolarbyn har blivit så vacker av det gröna gräset och alla blommor som tittat fram. Ut i skogen och skrik åt mig med Ronja Rövardotter. Ty fan det är hockey på tv nu så jag har inte tid! Heja Sverige! 1-0 efter första perioden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar