Anything is possible

"I know you're out there. I can feel you now.
I know that you're afraid. You're afraid of us.
You're afraid of change. I don't know the future.
I didn't come here to tell you how this is going to end.
I came here, to tell you how it's going to begin."

söndag 9 maj 2010

Moster 50 år

Har varit i Borås i helgen, på mosters 50-årsskiva. (Ingen cd.) Tror ni att Wetterskog var i högform den här helgen? Det tror jag. Hade efterfest dagen före och somnade av i min fotölj vid 06-snåret och klockan 08.00 ringer moster. Per och Emelie är i Avesta och är snart här för att plocka upp mig.

Väcker Muffen & Robyn med två låtar på guitar hero. Packar snabbt en väska, med bara toalettartiklar och greppar tag i Joels halvdruckna Mojito och åker iväg. Bakfull, naturligtvis. Men inget botar bakfylla som en kall Mojito i baksätet. Pers flickvän Emelie är gravid i femte månaden så hon dricker självklart inte. Och Per lär vara åtminstone lite städad. Jag måste festa för tre, fyra med den ofödde.

Somnade väl av och till men klunkade på Mojiton mellan varven. Efter några timmars bilfärd kommer vi moster, vars bostadsrättförening heter "Fingersvampen." Det namnet gör mig så glad på något sätt. Däruppe möts vi av Hinsebergsligan. Fyra förvirrade, vackra, unga damer. Men fortfarande med samma tidsuppfattning som en hund. Typiskt kvinnor. Och vi hinner inte mer än säga "-Hej tjolahopp!" innan det är dags att åka till lokalen.

Världens sjystaste lokal, en ungdomsgård. Stort och fint. Här hade vilka det nu var, betalat maten åt Moster. Det var potatissallad och legim? legym? regimsallad? Kalkon, skinka, rostbiff och världens alla frukter. Moster bjöd på öl, bål, vin, alkoholfritt vin och vatten. Och jag åt och drack. Och jag drack och åt, sen gjorde jag såhär: "-Höger fot! Vänster fot! Höger knä! Vänster tå! Huve' ner! Haka upp! Fader Abraham, fader Abraham, 4 söner hade Abraham!"

Och i ett vimmel av gamla plitar, soc, gamla kontaktpersoner etc, öppnade Moster presenterna. Det bästa var att hon fick en resa till Egypten i november. "-Vad bra, där har dem ju redan en massa mumier" kommenterade farbror Dan glatt på telefon. Sedan var dags att röka cigariller, dricka whiskey och börja bygga på fyllan. Och den trillade in som ett brev på posten runt klockan 20. Jag började spilla whisky på golven. Nåja, soc och sånt folk åkte och nu var det fritt fram.

Min överläpp kändes ovanligt tung, och ja, där var den. Mojiton. Sög i mig det och Camilla blev ledsen över att hon inte hann smaka. Camilla gillar Mojito. Det gör jag med. Sedan råkade jag pilla upp mustaschen i näsan för första gången. Det var riktigt obehagligt. Det kittlade nåt så fruktansvärt att jag nös ut en massa snor på golvet. Moster går förbi och halkar. Men det gick bra.

Jag vet inte hur mycket/lite jag drack. Varför räkna liksom? Men jag kan nog ha varit fullast. Jag vet inte det heller. Det enda jag vet, är att jag minns nästan allt och hade skitskoj. Jag har spelat Hot N Cold polka, dansat, dansat fult, och gjort en halv lapdance på en av mosters vänner i Hinsebergsligan. Moster stoppade mig. Men det var faktiskt hennes idé och jag fick inte göra klart. Jag hade ju fått av mig tröjan och börjat dansa erotiskt och var på väg att trycka upp min rumpa i ansiktet på henne. "-Nåja, vad är en bal på slottet?"

Och jag spillde så mycket öl överallt att vi tror att jag spillde mer än jag fick i mig. Så mycket så att Moster halkade till när hon satt på stolen och skulle korsa benet eller nåt. Haha. Och jag kan ha buggat med Anna, eller var det bara önsketänkande? Annas pappa Jocke berättade om att när han och moster var hem till oss en jul så berättade min styvfar, Anders Brikell för honom, en sak han aldrig kommer glömma. Inte jag heller.

Morsan och Anders badade badkar, och det var trångt och Anders fick sitta vid ploppen. Och på något konstigt vis så fastnar han med rövskägget i avloppet! Och det gör ont och han skriker, morsan håller dö av skratt, vilket skapade svallvågor som gjorde att det luggades ännu mer. Stackars Anders, det måste fan gjort ont!

Och dagen efter skulle vi städa. Allt som jag spillt. Jag mådde som jag förtjänade och tänkte att nu spyr jag väl på golvet. Men vad gör väl det. Jag håller ju ändåså på att moppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar