Anything is possible

"I know you're out there. I can feel you now.
I know that you're afraid. You're afraid of us.
You're afraid of change. I don't know the future.
I didn't come here to tell you how this is going to end.
I came here, to tell you how it's going to begin."

torsdag 24 juni 2010

Att vara sommarjobbare

Kära församling. Idag har jag uppgraderat min sommarjobbare. Han fick sin alldeles egna svarta spritpenna idag. "-Med den följer stort ansvar", sa jag och den lilla gossen pojkfnittrade, ungefär som att jag skojade. Det gjorde jag inte. "-Och jag vill fan inte hitta dig liggandes bakom pallstället med den här i munnen!", lade jag till. För då går vi tillbaka till blyerts...

Min sommarmupp är nu uppgraderad till "Mupp 1.5 Beta med allvarliga störningar" vilket innebär att han numera har en egen kaffekopp och kan jobba lite självständigt men med vissa komplikationer. Denna vecka har vi packat kort. "-Nu sätter du packsedeln på framsidan" påpekade jag varpå sommarmuppen sätter den på höger sida. "-Det där är väl för i helvete inte fram!" gormade jag. Och vad får jag för svar? "-Jo om man kommer från det hållet." Här började jag slita mitt hår likt matadoren i tjuren Ferdinand.

Det var andra tider när man själv var sommarjobbare. Minns när jag var på bruket inne hos elektrikerna. Peter Lokar och Håkan Willbrandt bland annat. Fick bära Peters verktygsbälte och verktygslåda en hel sommar. Det går inte av för hackor, speciellt inte när jag fick vikarielön för det. En annan sommar blev jag nergraderad till källaren, där allt slipdamm och emulsion hamnar. Fick byta alla glödlampor. Tack för det. Och när jag var klar med det fick så skulle jag koppla ett svetsaggregat.

Grejen var bara att aggregatet fanns inne i svetsrummet och där inne var det 40 grader varmt. Allvarligt alltså. "-Kan man inte lyfta ut det utanför rummet?" frågade jag snällt. Den två meter långa Willbrandt tittade på mig och skrockade som han gör. Sedan gick han. Efter ca 30 sekunder så sprutade svetten och jag kunde knappt hålla i mejslarna.

Och jag släpade det 100 kilo tunga aggregatet alla 20 meter ut från rummet och började koppla. Det tog ett par minuter att flytta det kan jag säga. Då kommer tillsynsman Willbrandt. "-Nä nä nä....." och så drog han in aggregatet så långt in han bara kunde. Sen gick han.

Och nu när DC-lagret flyttade dit så satt det stora lappar om att det var förbjudet att gå ner i källaren. Riktigt ohälsosamt där nere tydligen. Tack Lokar. Tack Wille.

2 kommentarer: